Struktura organizacyjna
Dodano: 2008-04-09
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Nadzór nad działalnością izb w zakresie zgodności z prawem sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Od 1999 roku w kraju funkcjonuje 16 izb, z których każda działa na obszarze jednego województwa. Organizację i zasady działania izb określa ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.
Organem Izby jest:
Kolegium Izby - składające się z przewodniczącego, którym jest prezes Izby oraz członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów
Regionalną Izbą Obrachunkową kieruje prezes , którego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. Zastępcę prezesa powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa izby, spośród członków Kolegium Izby.
W Izbie działają składy orzekające złożone z 3 członków kolegium. Do właściwości składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach określonych w ustawach.
W Izbach utworzono:
- Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej,
- Wydział Informacji, Analiz i Szkoleń,
- Biuro Izby , zapewniające obsługę administracyjną.
Wydział kontroli gospodarki finansowej
Działalność kontrolna obejmuje:
- kontrole kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego
- kontrole problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych,
- kontrole doraźne, podejmowane w razie potrzeby
- kontrole sprawdzające – na zarządzenie prezesa.
Tryb postępowania kontrolnego określony został w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania.
Wydział informacji analiz i szkoleń :
- przygotowuje informacje przedkładane przez prezesa izby Prezesowi Rady Ministrów oraz ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych,
- organizuje i prowadzi szkolenia w zakresie przepisów prawa finansowego,
- prowadzi doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej,
- przekazuje informacje o zmianach w przepisach prawnych, mających wpływ na prowadzenie prawidłowej polityki finansowej w JST,
- przygotowuje ramowy plan pracy oraz sprawozdanie z jego wykonania,
- upowszechnia informacje wynikające ze sprawowania kontrolnej funkcji przez izbę.
W strukturze izby działa zespół zamiejscowy w Gorzowie Wlkp.
Ustawienia strony
Menu główne
Nowe szkolenia
Szkolenie nt.: Wybrane problemy rachunkowości budżetowej oraz sprawozdania finansowe za 2024 rok
dodano: 2024-11-08
Szkolenie nt.: Procedura budżetowa w JST
dodano: 2024-10-21
Szkolenie nt.: Projekt uchwały budżetowej na 2025 r., WPF oraz sprawozdawczość budżetowa JST
dodano: 2024-10-08
Szkolenie nt.: Dyscyplina finansów publicznych i odpowiedzialność za jej naruszenie
dodano: 2024-05-24
Szkolenie nt.: FINANSOWANIE KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU
dodano: 2024-07-18
Licznik odwiedzin: 10211905