Działalność opiniodawcza
Do właściwości składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach określonych ustawowo, dotyczących:
- możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych ( opinia wydawana jest na wniosek organu wykonawczego j.s.t.);
- możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz prognozy kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego;
- przedkładanych projektów budżetów jednostek samorządu terytorialnego wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami,
- przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze,
- przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu;
- wniosków komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium oraz opinii w sprawie uchwały rady gminy o nie udzieleniu organowi wykonawczemu absolutorium.
Do kompetencji składów orzekających należy również rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu j.s.t.) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami oraz rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach.
Do kategorii opinii należy zaliczyć także uprawnienie izb, wynikające z art. 10a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych - do sporządzenia raportu na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, w razie potrzeby wskazania organom jednostki samorządu terytorialnego powtarzających się nieprawidłowości lub zagrożenia niewykonania ustawowych zadań.
Opinie składów orzekających podejmowane są w formie uchwał, od których służy odwołanie do kolegium izby, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Rozpatrzenie przez Kolegium izby, odwołania wniesionego w sprawach dotyczących: przedkładanych projektów budżetów jednostek samorządu terytorialnego wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami; przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze; przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdań z wykonania budżetu winno nastąpić, zgodnie z przepisami art.19 ust 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, nie później niż w terminie 14 dni od daty jego wniesienia.
Wydanie przez skład orzekający izby, negatywnej opinii o projekcie budżetu j.s.t., nie wstrzymuje procedury uchwalenia budżetu, jednakże organ wykonawczy j.s.t. obowiązany jest przed uchwaleniem budżetu, przedstawić tę opinię organowi stanowiącemu j.s.t. wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty. O negatywnej opinii izby, wydanej w sprawie projektu budżetu j.s.t. prezes izby informuje właściwego wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Ustawienia strony
Menu główne
Nowe szkolenia
Szkolenie nt.: POMOC PUBLICZNA UDZIELANA PRZEZ GMINY W 2023 r.
dodano: 2023-02-09
Szkolenie nt.: Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2022 rok oraz zasady rachunkowości JST
dodano: 2023-01-11
Szkolenie nt.: - Kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych przed zamknięciem ksiąg i sporządzeniem sprawozdania finansowego za 2022 rok.
dodano: 2022-11-08
Szkolenie nt.: - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostki – zamknięcie ksiąg i sprawozdanie finansowe za 2022 rok
dodano: 2022-11-08
Szkolenie nt.: Rozliczanie dotacji najczęściej udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego – warsztaty
dodano: 2022-10-28
Licznik odwiedzin: 6645068